onze laatste belevenissenen weer thuis - Reisverslag uit Delft, Nederland van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu onze laatste belevenissenen weer thuis - Reisverslag uit Delft, Nederland van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu

onze laatste belevenissenen weer thuis

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette & Frank

26 Juli 2010 | Nederland, Delft

Inmiddels zijn we alweer 2 dagen thuis maar ik zal toch de laatste belevenissen nog even melden. Wij hebben de laatste dag geraft. Lekker weer iets sportiefs. We begrijpen niet veel van de insctructie die wordt gegeven in een onverstaanbaar Engels. Gelukkig weet Mieke eea wel te vertalen voor de kids. We moeten eerst ca 400 traptredes af naar de rivier. We lopen in een schitterende omgeving, ook door een nauwe kloof naar beneden. Het is echt glad door de regen en mos. Beneden worden we verdeeld over de boten. Onze gids blijkt een echte lolbroek. We varen een aantal keren achteruit (op zijn bevel) om vervolgens hard tegen een rots aan te varen waardoor (met name moeders) ondersteboven in de boot ligt. Dikke pret voor allemaal. Ook is het zaak zoveel mogelijk andere boten flink nat te spetteren en worden we onder 2 watervallen doorgeloodst. Drijfnat zijn we (gelukkig is het niet echt koud) Onderweg mogen we er even uit en drinken we wat. In de rotsen is de voorstelling van het Ramayanaverhaal uitgehouwen in de rotsen, een behoorlijk aantal meters. Nu we door hebben dat onze kapitein ons niet per ongeluk ondersteboven in de boot terecht laat komen gooit hij het over een andere boeg. We gaan zingen. Hij zingt voor en wij zingen na. Ik vraag we echt af wat we gezongen hebben, het klonk in ieder geval leuk en we hebben super lol gehad. De tocht was ook mooi en duurde twee uur. Een aantal boten kwamen vast te liggen of onder water te staan. Dat is ons gelukkig bespaard gebleven. Aan het einde wacht osn een `warme` douche en krijgen we daar een handdoek. Daarna nog een lunch (buffet). Het smaakt ons best na al die inspanningen. Terug wacht ons nog een verrassing. We moeten ca. 200 treden omhoog lopen naar de busjes. In de middag hebben we niet veel tijd meer en kopen nog de laatste souveniers. In de avond gaan we met de groep nog gezellig eten in een restaurant dat grenst aan de rijstvelden. Ook zien we hier nog een mannetje lopen met een aantal loopeenden (typisch Indonesisch). Onze reisleider Net wordt in het zonnetje gezet we bedanken hem vooral voor zijn enthousiasme en kennis van alle zaken. ook voor het geregel van alles en nog wat uiteraard. Helaas is dit de laatste avond, we hebben nog niet echt zin om naar huis te gaan. De laatste dag lopen we om 7 uur ´s ochtends al in het apenbos tegenover het hotel. (als echte Hollanders na 8 uur moet er nl. entree betaald worden). In dit bos worden crematieceremonies gehouden.
Op dit moment wordt er voor in augustus een massacrematie voorbereid voor ca 200 mensen. Dat is voor de mensen die weinig geld hebben. Crematies is hier nl. een hele ceremonie en kost veel geld. Je moet hier ook op de juiste dag gecremeerd worden, afhankelijk van je aura etc. Er liggen in het bos wel een aantal mensen bergaven sinds 2009 maar die worden dan allemaal weer opgeggraven. Dat kan zelfs een paar jaar later nog. Voor ons een vreemde gedachte....Nog gekker is dat deze ceremonies door lokake reisbureaus verkocht worden als men weet wanneer ze zijn. Daarom proberen ze de datum van deze massacremeatie zo goed mogelijk geheim te houden. De nabestaanden krijgen nl. helemaal niets van die inkomsten.
Om 1-2 1 vertrekken wij naar het vliegveld van Denpasar voor onze binnenlandse vlucht naar java (en onze lange weg naar huis). We vliegen bijna 2 uur en moeten daarna overstappen op een vliegtuig naar Frankfurt. Helaas wordt onze bagage niet doorgelabeld en moeten wij deze opzoeken. Elza ontdekt gelukkig dat de bagage op een andere band ronddraait dan genoemd was op de monitoren. Gelukkig hebben wij nu slechts 1 kg overgewicht en in Java wordt daar niet moelijk over gedaan (onze handbagage is nu wel zwaarder met onze logboeken, souveniers etc.!!)Gelukkig gaat onze bagage nu door naar Amsterdam. Het is bloedheet op het vliegveld. We vliegen naar Frankfurt met een tussenstop in Singapore (waar we er ook weer uit moeten). Na Singapore kunnen we `gelukkig` 11 uur slapen. Eerst nog een vliegtuighap (altijd weer knap om met de Turbulentie en de krappe ruimte niets te knoeien).
Een overstap in Frankfurt en ca. 9 uur zaterdagochtend zijn we weer thuis in NL. Nick komt ons halen. De bagage komt al snel (voordeel van een klein vliegtuig) en we zijn al snel op weg naar huis. Voor ons was het een bijzonder leuke vakantie mede dankzij de gezellige groep en ozne reisleider. We gaan zeker nog een keer naar Indonesie richting kleine Sunda (meer duiken en snorkelen) en dan ook nog bali. Daar zijn we toch te kort geweest!!!
Inmiddels heb ik ook een aantal foto´s geplaatst bij de reisverslagen om jullie ook enthousiast te maken over deze mooie bestemming. Helaas is het weer niet echt super geweest, dat was dit jaar niet echt goed (mn op Java).Leuk dat jullie ons avontuur meebeleefd hebben!! Groetjes Frank Jeanette Jasper en Dustin

• 28 Juli 2010 - 08:00

Annette:

nou back home he leuke foto 's en een enthousiast reis verhaal