Zonnig Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu Zonnig Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu

Zonnig Bali

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette & Frank

21 Juli 2010 | Indonesië, Ubud

De laatste dag op Java hebben we een bezoek gebracht aan mverouw Harni en haar weeshuis met Plantage. Bij aankomst wachtte de kindertjes met zelf gemaakte broches met bloemetjes. We kregen uitleg van mw Harni over palmsuiker en zijn rondgeleid op de plantage. We hebben daar van alles zien groeien; vanille, koffie, nootmuskaat peper. Ook eten en drinken we wat van de kokosnoot. Daarna hebben we langs de rijstvelden gewandeld (op hele smalle randjes). Tot slot had mevrouw Harni voor ons allemaal in de tuin een mandje met een gebakken banaan, soort oliebol met ananas en een bananenblad met daarin rijst emt kip. Alles met een kopje koffie (van eigen plantage) of thee. Het smaakt erg lekker en ziet er erg gezellig uit. Onder het koffiedrinken maakten de kinderen nog een dansje voor ons. We werden beladen met allerlei leuke werkjes van palmblad en daarna gingen de kinderen dansen met onze kinderen. Eerst lokale muziek en daarna...heb je ven voor mij. Grote hilariteit dus. Het was een warm welkom en een van de leukste dingen die we op java hebben gedaan. Een goede afsluiter dus.
We varen over naar bali. Op de boot zitten een aantal jongetjes die het geld (muntjes)achterna duiken die de kids van de boot gooien. Ze missen er niet een. Het is een half uurtje varen. Bali ademt een andere sfeer uit en we voelen ons er direct thuis. Hier heb je vooral Hindoeisten en op Java wonen vnl. moslims. Prachtige tempels, iederdeen heeft zijn eigen tempeltje aan huis. Hoe meer vermogen hoe goter de tempel. Ook zien we al veel aapjes langs de weg. Ons hotel is schitterend en ligt aan het strand. Het strand is zwart vanwege de vele vulkanen. De volgende dag gaan wij duiken bij Menjangan Island. De rets van de groep neemt een dagje vrij. Buda zal met ons meeduiken. Frank gaat snorkelen. Het water is aangenaam en we zien heel mooi koraal in grote tafels en ook heel veel mooi opstaand koraal. Grote paarse zeesterren en diverse nemo's zwart, rood en oranje. Ook een pieklein zwart nemovisje (clownsvisjes). De tweede duik na de lunch is ng veel mooier. Meer koraal en grote puffervis. De volgende dag zijn alleen Dustin en ik gaan duiken.Frank en Jasper hebben geshopt en een massage ondergaan. Dustin en ik zijn op 16,5 meter diep gegaan. Dustin zag een schildpad in een grot in de koraalwand. Die vond al die drukte maar niks en dook onder ons door de grote zee in.
Daarna kwam er een visje van ca. 40 cm zwart wit die maar om mij heen bleef zwemmen. "beet" mij in mijn been en arm en zelfs onder water lukte het mij om te gillen!! Buda gaf aan dat het oke was ik vond het toch maar niks. Dacht nl. dat ik met een kleine haai te maken had. Even later realiseerde ik mij dat het geen minihaai maar een poetsvisje was. Ook de schildpad had er een. ik had deze wel vaker gezien maar nooit in het zwart, meestal zijn ze geel/groen. De vis dacht dat ik hem niet door had en zag hem van links uit de open zee als een soort jaws op mij af komen zwemmen; pom pom pom pom....Helaas ik trapte er niet meer in...In de middag zijn wij naar de andere kant van het eiland gegaan vanwege de sterke wind die was komen opzetten. Daar hadden we er minder last van. We rolden achterover van de boot het water in. Er stond flink veel stroming. Onderweg nog een hele grote Grooper gezien en tal van mooi koraal en visjes. Dustin heeft een puffervis vastgehouden die zich opgeblazen had en heeft gepeeld met de nemovisjes. We doken niet terug maar kwamen boven en daar was...geen boot. Buda zei dat ie er aan kwam, ik zag niks. Na even dobberen en fluiten kwam daar toch de boot. We kunnen terugkijken op een aantal leuke duiken en een bijna haai ervaring!!!
De volgende dag richting Ubud. Ubud is een leuke plaats met heel veel shops. Ons hotel is ook mooi maar stikt van de apen. Na onze Sri Lanka ervaring (apen die bikini's van de balkons hadden gehaald en in de bomen hadden gehangen) hebben wij ons zwemgoed maar binnen gedroogd!!!
Vanmorgen naar een Dierentuin geweest van Steve Erling. We mochten daar van alles vasthouden; vogels, leguanen en zelfs een vliegende hond. Het is een leuke mooi aangelegde dierentuin met ook nog een roofvogelshow. Vanmiddag hebben Jasper en ik geshopt en een aantal leuke dingen gekocht. Dustin en Frank liggen in het zwembad. Gelukkig is bali zonniger dan Java, we genieten er nog even van...

groetjes !!!!

  • 21 Juli 2010 - 12:13

    Annette:

    echt vakantie he
    wat een verhaal die poetsvis zeg, ik zou me rot schrikken echt
    Ik stuur je verhaal door naar esmée ( en hoe is het met de darmen??

  • 21 Juli 2010 - 13:13

    O)MA V.d.LUBBE:

    Wat een belevenis weer met het duiken en dan dat poetsvisje!het was zeker nodig dat je gepoetst moest worden heb je er geen last van gehad?ook nog lekker geshopt koop niet te veel dan moet je weer een heleboel bijbetalen!

  • 21 Juli 2010 - 13:16

    O)MA V.d.Lubbe :

    Maar wat een reis en dat jullie dat allemaal mee mogen maken dat heeft niet iedereen het is om dankbaar voor te zijn .liefs van O)MA en O)PA dit hoort bij de eerste mail!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Jeanette & Frank

Actief sinds 23 Juli 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 27775

Voorgaande reizen:

23 Mei 2014 - 13 Juni 2014

Marokko

18 Maart 2014 - 08 April 2014

Singapore-Maleisie-Thailand

12 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Op bezoek bij de Komodovaraan

13 Oktober 2011 - 21 Oktober 2011

Met z'n allen naar Kenia

30 Juni 2011 - 15 Juli 2011

Egypte daar zijn we weer!!!

28 Februari 2011 - 12 Maart 2011

Een rustige vakantie op Curacao?

04 Juli 2010 - 24 Juli 2010

Java en Bali

08 Augustus 2009 - 26 Augustus 2009

Suriname ontdekken!

Landen bezocht: