Inmiddels in de derde koningsstad - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu Inmiddels in de derde koningsstad - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu

Inmiddels in de derde koningsstad

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette & Frank

30 Mei 2014 | Marokko, Meknès

We laten het bijzondere Chefchaouen achter ons en vervolgen onze weg langs vele slingerpaadjes in het Rifgebergte richting Fez. Onderweg stoppen we na een dorpje voor de lunch. Niet in het dorp want deze ligt midden in de kif- velden (cannabis, dus wie weet heb je wat bij je of in de bus, voor je het weet en als je dan op oom agent stuit ben je de klos. Even buiten dit dorp wordt de lunch bereid. Onze reisleider Jan-Pieter heeft inkopen gedaan en we genieten van de broodjes, kaas, geitenkaas, tonijn en alles aangevuld met plakjes komkommer en tomaat. Nog meloen toe en onze lunch is compleet en dat allemaal voor nog geen 2€ per persoon. We vervolgen onze weg en ons hotel ligt tegenover een slijterij. Bijzonder voor Marokko(een moslimland)maar omdat hier behoorlijk wat wijnvelden zijn wel goed te rijmen. De wijn is prima en velen nemen deze ook mee baar het restaurant waar we in de avond eten. Dat mag hier gewoon, ze verkopen het niet maar zelf meebrengen is prima, je krijgt zelfs een glas.
De volgende dag op pad naar de veelbelovende stad Fez. Een bezoekje aan een van de vele koninklijke paleizen, een loopje door de jodenwijk, we bezoeken een mozaïek fabriek, pff wat een werk, daar wordt ook porselein geschilderd. Een aankoop kan niet uitblijven want ik had nog niet zoveel schaaltjes. Ik koop een schaaltje voor olijven met daarin een klein schaaltje voor de pitten, ik ben blij met mijn aankoop :-)We bezoeken een van de vier moslimbegraafplaatsen. Hier koop je eenmalig een graf voor de eeuwigheid, de graven worden niet geruimd en het ligt hier dus ook bomvol. Met de voeten richting Mekka op de rechterzij en in doeken gewikkeld. Hier wordt men zo snel mogelijk dezelfde dag begraven, alleen door de mannen. De vrouwen zijn zo emotioneel en schreeuwen zo hard dat deze pas drie dagen later naar het graf gaan. Ook beter voor de emoties van de mannen. We gaan door naar de souk, wat een nauwe straatjes. We beginnen bij miniwinkeltjes met geitenkaas, groenten, olijven, fruit, vis, vlees en ook een kip kan hier worden gekocht. Deze zitten in kooitjes, worden voor je geslacht en in de centrifuge gedaan waar de veren verwijderd worden. Het is een labyrint van nauwe stegen hier en regelmatig roept men BALAK BALAK, maak je maar uit de voeten want anders wordt je onderdeel van de muur van de Medina. Er komt hier dan in hoog tempo een kar of een ezel met een behoorlijke lading voorbij. De stegen zijn hier zo nauw dat er geen ruimte meer is voor iets of iemand anders. We vervolgen onze weg langs de koperslager, dongg...Donggg, die man moet echt doof zijn wat een geluid, en vele ander winkeltjes. Alles is hier gegroepeerd, stof, hout, koper, slofjes, garen, etc. Een hoop concurrentie op dezelfde plek. Onze gids duikt een kleine deur in in een van de steegjes en daarachter treffen we een behoorlijk groot en sfeervol restaurant aan met gezellige zitjes met veel kussens.dat verwacht je niet in deze nauwe straatjes!!! We krijgen een bijzonder maaltijd, we eten B'stilla, bladerdeeg gevuld met kip,kaneel, amandelen, eieren, en het smaakt ons bijzonder goed. Als toetje vers fruit, mmm we worden verwend. Bovendien kun je in Marokko de heerlijkste sinaasappelsap kopen voor een euro. Deze sinaasappels groeien hier volop. Met de dagelijkse vitamientjes zit het hier dus wel goed. Na de lunch bezoeken we de leerlooierij, wat een klus zeg. De mannen staan in grote potten en stampen de vele dierenvellen door de verf, een bijzonder fraai gezicht maar wat een arbeidsomstandigheden hier. De lucht is ook niet echt prettig, sommige mensen lopen met blaadjes munt in hun neus. Volop keus qua tassen en jassen maar net te weinig tijd om een van deze fijne soepele jassen te kopen. We vervolgen onze weg naar het hotel, wat een bijzonder ervaring deze stad :-)
De volgende dag op weg naar Meknes. We stoppen bij Volubillis een oude Romeinse nederzetting. Indrukwekkend en een behoorlijke oppervlakte. Hier eten we een broodje op het terras en vervolgen onze weg naar de heilige stad Moulay Idriss. Deze heilige stad gelegen tussen twee bergpieken is de afgelopen honderden jaren nauwelijks veranderd. We wandelen vanaf boven de berg het dorp in en nemen een gids die doofstom is en ons van alles op de hoogte brengt middels gebaren. Lang van stof is ie dus niet. We zien een oventje in gebruik waar broden worden gebakken en kopen daar een paar lekkere amandelkoekjes. Ook bezoeken we het mausoleum van Moulay Ismail, althans we blijven aan de buitenkant we mogen niet naar binnen. Bijzonder mooi sierstucwerk en mozaïeken zien we hier ook weer, dat vinden we overal in Marokko. Er worden hier geen mensen of dieren afgebeeld nl. Na een vers sinaasappelsapje vervolgen we onze weg naar Meknes.
De volgende dag wandelen we hier naar het grote waterbassin, de stallen waar honderden paarden en de ondergronds gevangenis voor eveneens honderden Vnl. Europese gevangenen en waar de dwangarbeiders werden gehuisvest. Dit alles werd rond 1700 door Moulay ismael gebouwd, hij was voorbereid op een aanval. We vervolgen onze weg door de medina en belanden aan een groot plein waar we boven op een van de stadsmuren op een terras gaan zitten voor een Marrokaanse lunch geserveerd in de Tajine, hier kun je uren heerlijk vertoeven. Toch gaan we naar ons hotel en besluiten om in de avond terug te keren voor een diner en een levendig Meknes. Tot zover onze belevenissen, als je dit alles terugleest en je bedenkt dat we hier pas een week zijn....

• 30 Mei 2014 - 18:53

Annette:

hoi
    lekker he Bastilla. en heb je de sinaasappel met kaneel al geproeft als toetje??
    geniet maar lekker. leuke fot van Frank met blauwe doek( kijk maar uit dat die niet afgeeft op je voorhoofd. dan ben je ook un homme bleu)

• 30 Mei 2014 - 20:12

Hanny Van Prehn:

Hoi Jeanette en Frank,

Zo te zien genieten jullie weer van een super mooie reis. Lees je geweldig verslag zo kan ik ook een beetje mee genieten.

Groetjes Hanny

• 30 Mei 2014 - 23:12

Marielle:

Wat hebben jullie al een hoop gezien! Super leuk! Doet af en toe aan egypte denken:)
    Geniet er nog van! Groetjes marielle verkaik

• 03 Juni 2014 - 16:09

Joy :

Aan je reisverslagen te lezen zou je inderdaad niet zeggen, dat jullie 30 mei jl. pas 1 week in Marokko waren. Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.
    Leuk ook hoe je de lezer meeneemt langs je tochten en bezienswaardigheden. Veel plezier nog en geniet ervan!