De eerste indrukken van Marokko - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van Marokko - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van Marokko

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette & Frank

26 Mei 2014 | Marokko, Chefchaouene

Na een vertraging van 11/2 uur landen we in Casablanca. Heerlijk een korte vlucht dus wij zijn lekker fit als we aankomen, we maken kennis met onze groep, slechts 14 personen en Jan Pieter onze reisleider. Ff pinnen en dan op pad naar het hotel. Enige verwarring over de tijd, volgens Transavia 2 uur eerder en volgens de klok hier 1 uur eerder. Dat laatste blijkt het geval. Hoewel hier in Marokko doen ze niet allemaal mee met deze zomertijd, dat brengt de gebedstijden van de moslims in de war en als toerist wordt het verwarrend als je met openingstijden van winkels te maken hebt. Na een uurtje komen we aan in ons hotel in Casablanca. Midden in de stad een leuk hotel met een lekker ruime kamer. Even twee uurtjes tijd om te douchen en de tas wat uit- en om te pakken. We spreken af dat we een kennismakingsronde doen en daarna gaan eten met zijn allen. We eten in een Spaans restaurant, lekker en gezellig. Alleen staan er vier schermen waarop voetbal te zien is en daarom stromen er ook heel wat lokalen binnen om de wedstrijd Marokko- Mozambique te aanschouwen. Jawel 3-1 voor Marokko maar het
Juichen moeten we ze als Hollanders toch echt gaan leren, er is weinig kabaal.
Na een nachtje bijslapen, we waren de dag ervoor vroeg op om op tijd op Schiphol te zijn, ontbijtje, vertrekken we richting de richting Rabat. Maar eerst een bezoek aan de Hassan-III Moskou. Wat een prachtig bouwwerk !!!De enige moskee in Marokko waar je als niet- moslim in mag, hier kunnen wel 25.000 mensen in. We zien buiten de prachtige mozaïeken, de fraaie minaret, het baken van de islam, 25x25 m en 200 meter hoog. Prachtig groen, twee laserstralen met een bereik van 30 km geven de richting van Mekka aan. Binnen worden we echt verrast, een prachtig beschilderd plafond van cederhouten en bijzonder veel sierstucwerk. Ontzettend veel marmer en overal tapijten, je zal als beroep maar moskeestofzuiger zijn :-). Beneden in de kelder de enorme wasruimten een soort fonteinen in de vorm van bloemen. Uiteraard twee, een voor de mannen en een voor de vrouwen. En helemaal in de kelder een zwembad, nog nooit gebruikt, men zegt ieder jaar dat ze dat volgend jaar gaan doen.
Na deze indrukken, ik had dit zeker niet willen missen, gaan we door naar de ruïne van Chellah, het bijzondere hier is dat er tientallen ooievaarsnesten zitten, de ruïne is zeker de moeite waard. We gaan door naar ons hotel, tegenover de oude stadsmuur. In de middag maken we een wandeling in de medina, wat een heerlijke stad, bijzonder sfeervol. We eindigen hier op een terras met een mooi uitzicht en bestellen een kopje Marokkaanse muntthee met een lekker koek erbij. Ze hebben hier een koekenman, zodra je gaat zitten komt hij langs met een schaal met de lekkerste koeken en probeer dan maar eens nee te zeggen ;-). Via de botanische tuin en de nogaman, ook niet te weerstaan, we kopen maar een zakje, lopen we terug naar ons hotel. In de avond eten we met z'n allen in een klein restaurant en daar bestellen we tajine met kip en groenten. Andere nemen tajine met kip en citroen maar dat lijkt wel op elkaar. Deze slimme restauranthouder heeft in beide gerechten groenten en citroen gedaan dat is toch een stuk eenvoudiger. Anderen hebben lam met amandelen maar die heeft ie niet dus maakt hier maar lam met pruimen van, handig hij overlegt niet dus niemand begint te mopperen.
De volgende dag vertrekken we richting chefchaoen in her rif- gebergte. Eerst bezoeken we nog de grafzalen van Mohammed V en Hassan II, een indrukwekkend mausoleum. Aan de voor en achterzijde nog twee bewakers te paard, dat doet het ook altijd leuk. We gaan op pad en omdat onze chauffeur de route nog niet zo vaak gereden hebben nemen we een foutieve afslag. Helemaal niet vervelend we belanden echt op een mega markt. We zien eerst tientallen ezel- en paardenkarren "geparkeerd" en daarna van alles en nog wat en een grote drukte. Natuurlijk komen we er met onze bus nauwelijks door en trekken veel bekijks. Nu worden wij als toeristen flink bekeken en toegelachen. Zelfs onze ervaren reisleider had dit nog niet eerder gezien en was ook volop foto's aan het maken. We belanden eindelijk bij onze koffiestop en dat smaakt ons prima. Na twee uurtjes onze lunch, ook een leuk stopje en prima visjes gegeten. Dan vervolgen we onze weg naar chefchaouen, in de bergen. Ons hotel zit tegenover de stadsmuur en daarbinnen wacht ons echt een verrassing. Een gezellige stad met een oude medina en veel Spaans aandoende terrasjes. De witgekalkte en hemelsblauw geschilderde gebouwen en huisjes hebben een magische uitstraling. Het rif gebergte op de achtergrond doet daar nog een schepje bovenop. We dwalen door de nauwe straatjes en vinden hier alleen maar fotogenieke plekjes. De stad staat bekend om zijn geitenkaas, die gaan we dan ook zeker proeven. Ons hotel blijkt heel bijzonder te zijn. We belanden in ons kleine kamertje met een klein bedje, lepeltje, lepeltje slapen dus :-) ons bed heeft een sprei met tijgerprint, haha wat een hok is dit. De tassen pakken we maar niet uit want ja waar moeten we alles laten in dit minikamertje. Maar ach het is voor twee nachtjes dus prima zo. De lounge en tevens ontbijtzaal is heel sfeervol. Allemaal gekleurde banken en houten tafeltjes, weer eens wat anders dan een ontbijtzaal! Het ontbijt smaakt ons dan ook prima. In de ochtend vertrekken we rond acht voor een tochtje door de stad. Onze ruim zeventig jarige gids met wandelstok moeten we niet onderschatten, hij is nog bijzonder fit en loopt ons er allemaal uit. We krijgen eerst alle mooie en fotogenieke plekjes van de stad te zien en daarna gaan we een stevige wandeling maken richting de top van het Rifgebergte. De paden zijn moeilijk begaanbaar maar uiteindelijk belanden we op ca 1000 meter hoogte tussen de wietplantages! Je begrijpt dat onze weg terug een stuk makkelijker werd, haha. We belanden ook nog tussen een flinke kudde geiten, muilezels en honden op onze weg naar beneden. We maken een stopje voor een kamilletheetje en doen een toiletbezoekje au nature. Samen met Wil plassen wij dus wild, hier mag dat en we krijgen geen boete. Een vervelend klein mannetje gunt ons geen privacy en wij kennen het woord ophoepelen niet in het Frans, helaas:-(
Uiteindelijk belanden we weer bij ons hotel en hebben we bijna zes uur stevig gewandeld, je begrijpt dat ik mijn voetjes wel voel nu. We lunchen nog in het stadje, mmm tajine van rundvlees met pruimen en abrikozen. We vinden dat we na deze inspannende trip wel als toetje een amandeltaartje verdiend hebben en genieten ervan met een bakkie koffie. Even uitrusten en dan uit eten vanavond. Ik ben nu al verrast door Marokko, een fijn land met hartelijke mensen en bijzondere verrassingen en dat zijn nog maar onze eerste dagen hier! Liefs en groetjes van Frank & Jeanette.

• 26 Mei 2014 - 19:59

Steven En Brenda:

Hey vakantiegangers,
    Het is weer heerlijk lezen we!
    Geniet er maar lekker van want de tijd vliegt als je het naar je zin hebt;-)
    Liefs steven en brenda

• 26 Mei 2014 - 20:53

Annette:

heey je kent Yella toch nog wel...... va- t en.......
    leuk dat het land jullie zo bevalt

• 03 Juni 2014 - 16:00

Joy Krassenburg:

Hoi Jeanette en Frank,
    Wat hebben jullie al een hoop meegemaakt en gezien daar.
    Geniet ervan en veel plezier!
    Groetjes, Joy