Bezoek aan Galibi en buurland Frans Guyana - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu Bezoek aan Galibi en buurland Frans Guyana - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Jeanette & Frank Meurs - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Galibi en buurland Frans Guyana

Door: Jeanette

Blijf op de hoogte en volg Jeanette & Frank

23 Augustus 2009 | Suriname, Galibi

Hallo allemaal,
Vandaag zijn we terug uit Galibi.
Je komt hier alleen uit aramaribo 3 uur met de bus (0nderweg heerlijke broodjes met koffie bij Saskia) en daarna nog 1 1/2 uur varen vanuit Albina op de Marowijnerivier. We worden in ons hotel opgehaald door een echte indiaan (wel in spijkerbroek helaas!!) Die ons gaat rondleiden in zijn streek. Onderweg naar Galibi begint het te onweren en te regenen. Nat waren we al door het water wat opspat en de boot in komt. Achter onze accommodatie is een mini-direntuin. De apen springen daar om je oren en bij Jasper kruipt er een achter door zijn zijn shirt (ook poepen ze af en toe in je nek) Er lopen een paar neusbeertjes, landschildpadden en een soort wilde zwijnen. Ook heeft hij een 2-tenige en 3-tenige luiaard. Ook deze mogen we vasthouden. Als klap op de vuurpijl mogen we ook nog een heuze anakondo om ons nek houden (alleen Frank durft). De kids vinden het geweldig en zijn elke vrije minuut in de "dierentuin". Deze heeft geen omheinig, de apen springen 's-nachts over ons golfplatendak zodat wij rechtop in bed zitten.
In de avond varen we over naar Frans Guyana, hier komen de schildpadden eieren leggen. Omdat het niet het seizoen is vinden we er geen, wel lege eierschillen. Wat we wel aantreffen is een mega-aantal muggen die ons zien als lekkere hapjes. Binnen no-time veranderen onze benen in krentenbollen. Eenmaal thuis wachte ons een heerlijke soep: erwtensoep?!?! Het smaakt iets anders maar wel lekker.
De volgende ochtend wandelen we naar het indianendorp en horen we een paar bijzondere verhalen over oude tradities (bv de mierenproef en wespenproef). Na de lunch (weer kip met rijst) varen we weer naar Frans Guyana om heerlijk te zwemmen en te zonnen (het strand hier is beter) Ook kunnen we een voetbalwedstrijd meemaken.
Zondag vertrekken we rond 10 uur rixhting Paramaribo. eerst gaan we nog aan land bij de overburen om de strafkolonie Saint-Laurent-du-Maroni te bezoeken. Een van de bekendste gevangen hier is Henri Charriere, alias Papillion. Voor de film over zijn leven werd een deel van van deze gevangenis gerestaureerd. We varen weer over en eten de heerlijke meegebrachte maaltijd (kip met rijst en bonen). Na een stopje bij Saskia voor de koffie rijden we weer terug Naar Paramaribo. Rond 5 uur zijn we terug en nemen heerlijk een duik in het zwembad. Nog ff lekker eten en dan heerlijk slapen zonder klamboe. Wel moeten we het ruizen van de zee missen, onze accommodatie lag ca. 5 meter van de zee.
greetzzzzzz de meursjes

• 24 Augustus 2009 - 07:20

Sabine:

Hoi Jeanet,

Ben een paar dagen te laat.. maar nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Leuk om je verhalen zo te lezen. Geniet van je laatste week. Ik zie je volgende week weer.

Groetjes,
    Sabine

• 24 Augustus 2009 - 07:45

Miranda:

Hallo Meursjes,
    Leuke verhalen. Zo te lezen hebben jullie al heel veel gezien. Jeanette nog gefeliciteerd nog met je verjaardag. Jammer dat ze geen mosterdsoep hadden. Veel plezier nog en genieten jullie er nog maar van. Tot volgende week.
    Doei,

Miranda

• 24 Augustus 2009 - 14:31

V.d.Lubbe :

Hallo reislustigen !
    Wat een verhalen hebben wij te lezen en wat maken jullie veel mee .
    voorlopig als jullie terug zijn geen kip meer met rijst op het menu zijn jullie afgevallen ,dat zal haast wel veel in beweging en matig eten kunnen jullie het allemaal nog in je opnemen en niet vergeten want het is wel heel erg veel maar boeiend en avontuurlijk nu nog even genieten en goede reis over twee dagen liefs kussen van O)PA en O)MA